Institut d'Ecologia Aquàtica

17/04/2019
2019 Any Margalef. Centenari del naixement de Ramon Margalef
Ramon Margalef

Ramon Margalef va ser un dels ecòlegs més importants del segle XX, quan aquesta branca de la ciència s’estableix com a pròpia. Amb nombrosos premis i reconeixements internacionals, és un dels científics més il·lustres que ha donat el nostre país.

Va treballar a l’Institut d’Investigacions Pesqueres (ara Institut de Ciències del Mar) del CSIC i a la Universitat de Barcelona, on va ocupar la primera càtedra d’ecologia d’Espanya. Va investigar tant en aigües dolces, com en sistemes marins i terretres. Destaquen els seus estudis sobre la successió dels sistemes naturals i la seva relació amb la diversitat i l’evolució, el paper de l’energia en la configuració de les comunitats d’organismes i la producció dels ecosistemes, i el paper de l’home dins el planeta amb les implicacions sobre la despesa energètica, la pol·lució, el cicle de l’aigua i el canvi de fesomia del territori, entre molts altres aspectes. Al 2014, la Generalitat de Catalunya va crear el Premi Ramon Margalef, per reconèixer persones d’arreu del món que s’hagin distingit de manera excepcional en l’estudi de l’ecologia i el medi ambient. Al 2019, es commemora de manera oficial el centenari del naixement del Dr. Ramon Margalef.