Si el contenido no está traducido, puede usar la herramienta de traducción automática

Instituto de Ecología Acuática

27/09/2018
SeaHealth: un nou grup de recerca interdisciplinar a la UdG per estudiar les relacions complexes que s’estableixen entre els ecosistemes marins i la salut de les persones
peix

Es constitueix el Grup de Recerca en Ecosistemes Marins i Salut Humana (SeaHealth) de la UdG, el primer grup a Catalunya i Espanya, i un dels pocs a Europa, que abordarà d’una manera interdisciplinar com els ecosistemes marins proporcionen una àmplia gama de béns i serveis essencials per a la salut i el benestar de les persones, però també són una font de riscos.

Aquestes investigacions són essencials no només per a la salut i benestar de les persones sinó també per a la sostenibilitat ambiental, social i econòmica a Europa en relació a les accions anomenades “Blue Growth” i “Blue Health” (Economia Blava i Salut Blava). Amb la creació d’aquest nou grup de recerca, que es relaciona estretament amb la nova Càtedra Oceans i Salut Humana de la UdG (www.oceanshealth.udg.edu), la UdG es situa al capdavant en els estudis sobre “Oceans i Salut Humana” a Europa. En concret, el nou grup de recerca abordarà els següents temes:

·         El potencial bioactiu dels organismes marins com a font de noves medicines.

·         Els aliments saludables procedents del mar

·         Els beneficis per a la salut lligats a la vida a la costa i a la pràctica d’activitats recreatives (turístiques) a mar

·         Els riscos per a la salut procedents del mar: paràsits, contaminants, biotoxines, etc

·         La conservació dels ecosistemes marins i dels seus recursos per a preservar la salut i el benestar de les persones: impactes de factors antropogènics (pesca, activitats recreatives, etc) i del canvi climàtic sobre els recursos i els hàbitats marins.

El grup està  format inicialment per biòlegs marins, biotecnòlegs, metges i investigadors de les ciències socials, entre d’altres, i estarà co-dirigit pel Dr. Josep Lloret (biòleg marí i pesquer) de l’IEA-Facultat de Ciències i el Dr. Joan San (metge neurocientífic) de la Facultat de Medicina. A més dels professors de la UdG, en el grup hi col·laboren investigadors de l’Institut de Ciències del Mar (CSIC) de Barcelona que treballen en temes d’Oceans i Salut Humana. El grup manté relacions amb més de 20 universitats i centres de recerca de tot el món amb els quals comparteix diferents projectes de recerca entre els quals actualment els projectes europeus Interreg PHAROS4MPAs; GALP Omega 3,  Small project MedPAN i SAFENET. El grup a més està participant amb el curs ISSE 2018 i jornada de divulgació sobre oceans i salut humana que es farà a Roses el proper 28-29 de setembre.

El grup no només pretén realitzar estudis científics, sinó que vol impulsar la transferència de coneixements a la societat per difondre la idea “Mar sana, gent sana” en col·laboració  amb diferents col·lectius (gestors de reserves marines, pescadors, associacions de pacients i d’activitats nàutiques com el busseig, la natació, la pesca recreativa  o el caiac), tot i impulsant la ciència ciutadana i els sistemes de co-gestió com els que ja  han portat a terme amb èxit diferents membres del grup en el passat. En aquest sentit, la participació en diferents tasques d’assessorament a l’administració (com ara la pertinença d’un membre del grup al comitè  STECF que assessora a la Comissió Europea sobre recursos marins) avala el potencial del grup en la necessària tasca de fer arribar els resultats de les investigacions als ciutadans.

El grup espera poder créixer dins i fora la UdG amb la incorporació de nous investigadors i investigadores de diferents àmbits de la  temàtica “Oceans i Salut Humana”, amb un esperit innovador i obert al món i a la societat.

Per a més informació aquí