Recull d'articles

Números anteriors

Totes les entrades

Subscripció

Procés d'identificació d'actius de salut en el Mediterrani

José Ramón Martínez Riera. Director de Secretariat de Sostenibilitat i Salut Laboral. Universitat d’Alacant

En el marc del II Simposi de Promoció de la Salut vaig tenir l’oportunitat de desenvolupar dos tallers sobre la identificació d’actius de salut a l’arc mediterrani.

El taller es va plantejar com un marc de treball col·laboratiu en el que l’anàlisi i la reflexió es van incorporar com a principals instruments per aconseguir l’objectiu plantejat en un espai de temps molt reduït.

Per això vam començar per repassar els principals conceptes relacionats amb la promoció de la salut i la salutogènesis partint de la informació prèvia que tinguessin les persones participants (salutogènesis, sentit de la coherència, resiliència, capital social, investigació, acció participativa, promoció de la salut, intersectorialitat, apoderament, entorns que recolzen la salut), ja que resulten imprescindibles a l’hora de treballar en actius de salut. Es va tractar d’una manera ràpida però clarificadora per tots i totes.

Una vegada identificats els conceptes en els que s’emmarca el nostra objectiu, es va passar a concretar, per una part, el concepte d’Actius de la Salut i per altre, el context descrit com “Mediterrani”. Sense això, resultaria molt difícil poder avançar,

Els actius de la salut, tal i com va descriure Antonovsky (1987), són “qualsevol factor o recurs que potenciï la capacitat dels individus, de les comunitats i poblacions per mantenir la salut i el benestar”. Per tant, aquesta definició ens permetia enquadrar clarament a què ens referíem a l’hora d’identificar els actius de la salut.

El segon punt, tanmateix, no resultava tan senzill. L’àmbit “Mediterrani” tal com va popularitzar Serrat va d’Algeciras a Estambul. I aquesta extensió, en la que a més s’han de contemplar sub-àmbits interconnectats, podia dificultar en gran mesura l’objectiu plantejat en el taller. Es per això que es va consensuar circumscriure el focus d’atenció a l’arc mediterrani més proper, és a dir, el del nostre Estat. La decisió tenia raons de pes a l’entendre que , encara que amb especificitats, les diferències interculturals, socials, polítiques… es minimitzaven i s’aconseguia un context més homogeni i manejable a l’hora d’identificar actius de salut en el mateix.

Això permetria, a més, facilitar l’inventari dinàmic de les fortaleses i capacitats de les persones que formen aquest context, abans d’intervenir. I facilitaria el mapeig dels actius per aconseguir el desitjat apoderament de les persones de l’esmentat entorn.

Per el següent pas es va optar per la Técnica de Grup Nominal (TGN) en tractar-se d’un mètode d’investigació qualitativa que permet indagar, conèixer en profunditat o buscar solucions en una realitat de la que no hi ha informació explícita, com era el cas que ens ocupava. A més, permetria cristal·litzar totes les opinions del grup equilibrant la participació de tots els integrants i arribar ràpidament al consens, en reduir l’aparició de conflictes, a través d’un anàlisi estructurat que permetés arribar a conclusions.

Identificat l’interrogant – Actius de Salut en el Mediterrani Español- es van entregar als participants post-it perquè escrivissin en cada un d’ells un actiu en salut, sense límit en el número en un temps de 15’. Transcorregut aquest temps es van recollir i enganxar en un panell sense ordre. Una vegada recollits tots, es reagruparen en blocs d’igual significat.

Això va conduir a poder identificar els següents actius de salut agrupats per blocs:

·         Dieta mediterrània (alimentació, nutrició, hàbits alimentaris, EpS en alimentació…)

·         Turisme (sol, platja, muntanya, activitat física…)

·         Cultura (interculturalitat, multiculturalitat, llengües…)

·         Educació (escoles, biblioteques, universitats, centres cultures,..)

·         Cohesió social (associacionisme, xarxes socials, solidaritat…)

La coincidència entre ambdós grups (dels dos tallers celebrats) fou molt alta. Per falta de temps, no es van poder prioritzar els actius identificats, però es van aconseguir consensuar els principals actius identificats.