Càtedra Lluís A. Santaló d'Aplicacions de la Matemàtica

Recull de notícies

10/01/2017
Cicle "Últimes fronteres: la ciència del segle XXI"
Últimes fronteres

Cicle de 3 conferències sobre els avenços científics més significatius dels darrers anys

En aquesta nova edició del cicle "Últimes fronteres", tres experts ens explicaran de manera accessible tres dels avenços científics més rellevants de l'any 2016: la mecànica quàntica tornarà a desafiar la nostra percepció de la realitat i la causalitat, coneixerem de més a prop el planeta habitable més proper al nostre sistema solar i entendrem una de les prediccions més espectaculars de la teoria de la Relativitat d'Einstein sobre la natura de l'espai i el temps.

Dates: 4, 11, 18 de maig de 2017
Lloc: Aula Magna de la Casa de Cultura de Girona
Entrada lliure

4 maig: El recent Test de Bell: mecànica quàntica versus realisme local i llibertat. Albert Bramon, catedràtic emèrit de Física Teòrica de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Creiem fermament que davant nostre hi tenim una realitat objectiva (realisme) i que una causa produïda aquí trigarà un temps en tenir efectes en punts allunyats (localitat). També estem convençuts que, en moltes ocasions, som lliures (lliure albir). Doncs bé: fets experimentals, com els realitzats recentment amb la col·laboració de més de cent mil persones i que la mecànica quàntica explica perfectament, fan insostenible l'acceptació  conjunta de les tres creences esmentades.

11 maig: Pròxima Centauri b, el nostre planeta veí. Ignasi Ribas, investigador de l'Institut de Ciències de l'Espai (CSIC – IEEC).

En aquesta xerrada s'explicarà el camí que ha portat a la descoberta de l’exoplaneta de tipus terrestre Pròxima Centauri b, que orbita l’estrella més propera al Sol. Es farà una descripció de les seves característiques i discutirem si podria albergar vida. Si fos el cas, es tractaria del primer planeta habitable veí de la nostra Terra.

18 maig: El descobriment de les ones gravitacionals. Enric Verdaguer, catedràtic de Física de la Universitat de Barcelona.

Setembre de 2016 quedarà marcat en la història de la física pel descobriment de les ones gravitacionals, cent anys després de la publicació de la teoria de la Relativitat General per Albert Einstein. Les ones es varen produir durant la fusió de dos forats negres de masses superiors a 30 masses solars en un únic forat negre, l'esdeveniment més energètic mai observat. L'existència de forats negres i de les ones gravitacionals són prediccions de la teoria d'Einstein. En la conferència explicarem aquests fenòmens i com l'observació de les ones gravitacionals obre una nova finestra per a l'observació astronòmica.