Recull de notícies

Cerca de notícies

Recull de notícies

20/02/2014
“En l’educació, ens ho juguem tot”: presentació del llibre “Educacionari”
presentació llibre jm del pozo

El professor de Filosofia Joan Manuel del Pozo presenta el seu recull de reflexions sobre educació, de la mà del’exrector Pep Nadal i de Pia Bosch, a la Fundació Girona Universitat i Futur

El professor de Filosofia de la UdG, exparlamentari i exconseller d’Ensenyament, ha editat el llibre Educacionari. Una invitació a pensar i sentir l’educació a través de seixanta conceptes (Llibres a l'abast, Edicions 62).

Amb la sala d’actes de la Fundació Girona: Universitat i Futur plena de gom a gom, han intervingut la regidora de l’Ajuntament de Girona i cap de l’oposició Pia Bosch, que ha destacat el fet que es tracta d’un llibre “serè i lluminós, un destil·lat de Joan Manuel del Pozo, que va a favor de la solidesa en un món líquid”.

En el seu torn, Pep Nadal, ha començat el seu parlament així: “En l’educació ens ho juguem tot”, un plantejament que ha presidit la seva recensió del volum. “Cal llegir-lo amb llibertat i deixar-te anar pels seus itineraris. Llegir amb pre-judicis, és a dir, amb judicis previs, que et permetran dibuixar nous horitzons”. Ha rememorat les paraules del doctor honoris causa de la UdG, Jerôme Bruner, en el sentit que “l’educació és la porta de la cultura”. Després s’ha preguntat: “¿I com ensenyem la cultura? A través de la llengua. Aquest és un llibre que barreja raó i cor, perquè no hem d’oblidar que les emocions – el pensar i sentir l’educació – és allò que ens fa moure”.

Pep Nadal ha fet servir el símil de les xarxes per explicar la voluntat filosòfica de Del Pozo. “El llibre ens permet construir les nostres pròpies xarxes per poder pescar els conceptes adequats. Ens dóna elements per nuar-les”. S’ha aturat en unes quantes de les idees de Del Pozo, a l’entorn de la llengua, de la ciència (“prové del fet de tallar, de separar, i de nomenar les coses”) i del raonament (“amb l’expulsió del Paradís vam perdre el contacte amb la ´llengua original´ que atorgava a cada cosa el nom que li tocava en funció de la seva naturalesa, de l’essència que contenia, i per això la llengua transmet saviesa, com en un reflex dels orígens”).

En la cloenda, Joan Manuel del Pozo ha citat Pessoa (“mai no desembarquem, de les nostres emocions”) i ha volgut deixar clar que “el saber és, per naturalesa, un desig humà, com deia Aristòtil, i la necessitat d’aprendre s’inscriu en la nostra manera biològica de ser, que és cultural". Ha acabat amb un clam a favor de la cultura “com a necessitat”.